Ga naar content
Terug naar SLBdiensten
  • Speciale onderwijsprijzen
  • Eenvoudig bestellen
  • Downloads direct beschikbaar

Wist je dat de meeste mensen maar 10% van de functies in Microsoft Office gebruikt? En dat je met Windows veel meer kunt dan je misschien denkt? We geven je hier tips & tricks om meer uit je software te halen. Zo werk je sneller en handiger!

1. Pdf’jes in Word bewerken

Zet een pdf-document om naar een Word-document en omgekeerd

Hoe vaak komt het voor dat je een kleine aanpassing in een pdf-document wilt doorvoeren? In Word kan dit. Open de locatie waar je de pdf hebt opgeslagen met Ctrl + O of ga naar 'Bestand' en klik vervolgens op 'Openen'. Word converteert je pdf nu in een Word-document. De conversie werkt het beste met documenten die voornamelijk uit tekst bestaan. Wil je een Word-document bewaren als pdf? Dat kan ook: klik op 'Opslaan als', selecteer pdf als 'Bestandstype' en kies 'Opslaan'. Zo eenvoudig is het.

2. Indruk maken met je presentatie

Eenvoudig PowerPoint slides omzetten naar een interactieve presentaties met Office Mix.

Wil je nu eens echt indruk maken met je presentatie en het een keer helemaal anders doen? Dat kan. Want je maakt met Office Mix een interactieve presentatie van je PowerPoint slides. Download hiervoor eerst de gratis Office Mix add-in.

In PowerPoint krijg je er een nieuwe tab bij. Klik op de Mix tab. Binnen PowerPoint wordt een nieuw scherm geopend.

Binnen dit scherm heb je een aantal interactieve mogelijkheden, die je in je presentatie kunt toevoegen. Denk hierbij aan het toevoegen van audio en/of video. Vul je dia’s aan met notities. Plaats quizzen of polls, om meer betrokkenheid van luisteraars te krijgen.

Office Mix is een gratis Add-in voor PowerPoint 2013 SP1, PowerPoint 2016 en Office 365. Een Office Mix is vanaf ieder apparaat met internettoegang te gebruiken. Probeer het eens.

3. Duplicaten verwijderen

Laat Excel jouw werk doen

Het verwijderen van duplicaten in een Excel-bestand is altijd een intensief werkje. Maar Excel biedt een hulpmiddel om het werk te verlichten. Selecteer de data die je wilt controleren. Ga naar het tabblad Gegevens en klik op Duplicaten verwijderen. En Excel doet het werk voor jou.

4. Zorg voor één ‘handschrift’ in je document

Voorzie je document van dezelfde stijl

Voor school of werk heb je een document geschreven. Natuurlijk heb je het wiel niet twee keer uitgevonden, dus heb je tekst van verschillende plekken gekopieerd. Het gevolg is een opmaak die niet overal hetzelfde is. Het lettertype van sommige alinea´s is anders, de vorm is anders, de regelafstand is verschillend, etc. Met pen en papier gebruik je toch ook maar één handschrift?

Oplossing? Gebruik de knop ‘Opmaak kopiëren/plakken’ in Office. Je selecteert een woord of alinea waarvan je vindt dat die goed is. Daarna klik je op het kwastje en je selecteert de alinea die je wilt aanpassen. Nadat je je muis loslaat, wordt de tekst aangepast. Eenvoudig toch?

Pro tip: dubbelklikken op deze knop maakt het mogelijk meerdere plekken in je document van dezelfde stijl te voorzien.

5. Sway: Een verhaal vertellen, maar dan anders

Soms heb je maar weinig woorden nodig om iets uit te leggen

Wil je op een andere manier je verhaal met iemand delen en geen PowerPoint gebruiken? Dan is Sway iets voor jou. Sway maakt het mogelijk om eenvoudig, een mooie online presentatie te maken. Je verzamelt eerst de tekst, afbeeldingen en video’s. Vervolgens plaats je dit in de online app. Je kiest je thema, tekst opmaak en Sway helpt je verder om er iets van te maken wat er gelikt uit ziet. Weer eens wat anders dan de bekende PowerPoint-presentatie.