Ga naar content
Terug naar SLBdiensten
  • Speciale onderwijsprijzen
  • Eenvoudig bestellen
  • Downloads direct beschikbaar

Leerlingen op het Spinoza Lyceum leren al vanaf de brugklas om te werken met Adobe software. Door te experimenteren, maken ze zich de vaardigheden eigen. Dat geeft hen als schoolverlater een streepje vóór op dit gebied. Het Spinoza Lyceum is een openbare scholengemeenschap voor mavo, havo en vwo in Amsterdam-Zuid. De school staat bekend om het kunst- en science-onderwijs.

Uitdaging

Adobe biedt software waar professionals op het gebied van (interactief) ontwerp, design, media en kunst mee werken. Hoe kunnen leerlingen de vaardigheden ontwikkelen om ook met deze software te werken? Zodat ze zich kunnen ontwikkelen tot young professionals op hun vakgebied?

Oplossing

Saskia van Heugten is docent Kunst en Ontwerp. ‘In de bovenbouw geef ik het examenvak Kunst. Op het Spinoza Lyceum werken de leerlingen veel op de computer of op de tablet. Door het gebruik van de tablets kunnen leerlingen gemakkelijk zelfstandig aan de slag, in hun eigen tempo en op hun eigen niveau. Bij een programma zoals Photoshop kun je als docent het beste bij de basis beginnen, dat valt eenvoudig uit te leggen aan de hand van een aantal stappen en basic tools. Daarna kan een leerling veel ontdekken door zelf te experimenteren. Ik sta vaak te kijken van wat ze kunnen. De leerlingen zoeken ook naar andere toepassingen, voor verslagen en dergelijke. Adobe stimuleert de creativiteit en ze ontdekken de beeldende mogelijkheden die het programma te bieden heeft.’

Roeland, nu leerling in 4 VWO Gymnasium, maakte in klas 2 in Photoshop een affiche met als thema zijn grote passie, het vak Wiskunde. ‘Je leert werken met de software door van alles uit te proberen. Als er gebeurt wat je wilt, onthoud je hoe je dat hebt gedaan. Je kunt het net zo ingewikkeld maken als je zelf wilt.’

Zo leerde ook Luca, leerling 5 havo, de fijne kneepjes van Photoshop. ‘Vooral veel experimenteren: wat doen die knopjes allemaal? Ik zag meteen dat je er heel veel mee kon, maar ik kon in het begin nog niet echt zien waar een toepassing handig voor was. Ik begon er gewoon mee te spelen. Zo ontdekte ik bijvoorbeeld de functie ‘snelle selectie’, echt heel erg handig. Als je eenmaal weet hoe je de standaarddingen moet doen, gaat het best wel rap. Ik heb vooral foto’s bewerkt, met meerdere foto’s in diverse lagen en dan collages maken en bijvoorbeeld tekeningen erbij zetten.

Het is best veel werk, maar je moet er gewoon de tijd voor nemen. ik vind het prettig om in een vrij uur naar de mediatheek te gaan en daar te werken. En als er iets goeds uitkomt, ben ik extra blij! Wat ik ook superfijn vind en wat ontzettend goed werkt, is dat de mediathecaris er altijd voor je is om je te helpen met Photoshop. En dat je weet dat er verschillende docenten en medewerkers in de school zijn waar je hulp aan kunt vragen. Verder is het gaaf dat Saskia ons er in de kunstlessen op deze manier kennis mee laat maken.’

Het contract

De school heeft via SLBdiensten, het zusje van Slim, een contract afgesloten met Adobe. Saskia: ‘We beschikken als school voor een klein budget over de Creative Cloud: het Adobe-pakket voor op school. Medewerkers van een instelling die deze Adobe-overeenkomst hebben kunnen bij Slim.nl de Adobe Creative Cloud voor thuisgebruik bestellen voor een lage prijs per jaar. We hebben in de mediatheek Photoshop, Illustrator en InDesign. De leerlingen hebben elk moment in de mediatheek toegang tot deze programma’s. Het is toch geweldig dat je dit al op de middelbare school kan leren? Dat geeft een enorme voorsprong voor later.’